De eerste 2 weken - Reisverslag uit Seinäjoki, Finland van Martijn Duerinck - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken - Reisverslag uit Seinäjoki, Finland van Martijn Duerinck - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken

Door: Martijn Duerinck

Blijf op de hoogte en volg Martijn

16 September 2015 | Finland, Seinäjoki

2 Weken geleden ben ik aan mijn studie trip naar Finland begonnen.
De reis duurde al redelijk lang, eerst met de auto vanuit Vogelwaarde naar Schiphol, daarna de vliegreis om vervolgens 3 en een halfuur in de trein te zitten richting Seinäjoki. Reken de wachttijden erbij. Totale reistijd 13 uur.

Tegen de tijd dat ik in Seinäjoki aankwam was het al 22.30 uur lokale tijd. Nadat ik mijn tutor had ontmoet, gingen we gelijk naar de campus toe, gezien alles al dicht was. Gelijk bij aankomst merkte ik al dat er een leuke sfeer hing. Vele studenten waren die maandag ook aangekomen, en hielden een kleine borrel voor de studentenwoningen. Jullie kennen mij natuurlijk door en door, en weten dat ik zo kans natuurlijk niet laat schieten. Maar eerst natuurlijk die koffer dumpen in mijn kamer en mijn huisgenoten ontmoeten. 2 Leuke Duitse gozers die me al gelijk een biertje aanboden, gezien ik zelf niks meer kon kopen. De eerste dag was dus al gelijk goed begonnen.

De eerste week in Seinäjoki stond vooral in het teken van de stad, studenten en school te leren kennen. Vooral de woensdag was een dag om niet te vergeten. Eerst de kennismaking op school om vervolgens met alle internationale studenten, plus Finse studenten een introductiedag te krijgen van SAMO(studentenvereniging van de Universiteit). Na een busrit van bijna een uur, kwamen we bij een kleine camping aan. Hier werden we in groepen verdeeld. Ik kwam natuurlijk in groepje 13, je zal denken een ongeluksgetal. Maar dat was het niet! Ons groepje, bestaande uit, een Amerikaan, Een Welschman, Duitser, 2 Tjechen en een paar Finnen, waren gewoon de gekste groep die er was. Na alle spellen te hebben voltooid(deze vertel ik niet openbaar) hadden we blijkbaar gewonnen. Dit leverde ons een goede fles champagne op. Niet slecht voor een eerste kennismaking. Na dit evenement, was het tijd voor de eerste stapavond, Club Ilona was de lokatie. Het is toch wel even wennen hier, er zijn maar 2 grote clubs. En elke club is ingedeeld in een Café gedeelte, club gedeelte, karaoke gedeelte en ze hebben er standaard een Blackjack tafel. Je begrijpt natuurlijk dat ik al gelijk na een paar (dure) drankjes in de karaoke zaal stond te zingen.

De dag erna was er al gelijk een kroegentocht, ook deze activiteit was voor mij geen enkele moeite. Na wat lokale biertjes, shotjes en een paar Belgische biertjes(tegen 8 euro t stuk), was de afterparty in Karma. De 2de grote club in Seinäjoki. Hier weet ik niet echt veel meer van, dit komt door de hoeveelheid drank :-P.

In dat weekend heb ik mijn eerste American Football game gezien. Internationale student Spencer Cutlan, die ik in mijn groepje had bij de introdag. Is 1 van de sterspelers in dit team. Het was de halve finale van de landelijke competitie en deze wonnen ze overtuigend. Na de overwinning richting de stad gegaan. Hier heb ik de basis gelegd voor mijn vriendschap met nu al mijn 2 beste maatjes hier. Elena en Alex, beide 2 toffe Duitsers. Op zondag nog lekker een rondje gaan hardlopen en daar het geweldige meer ontdekt dat Seinäjoki heeft.

In de 2de week heb ik het vooral druk gehad met school, ik had al gelijk een case waarvoor ik mijn eerste punten al moest halen. Dit koste mij al veel vrije tijd, maar buitenom dat. Was er een algemene kennismaking dag met de studentenvereniging Samo op de woensdag. Dit was ingeroosterd, dus geen school :).
De foto's van deze dag zal je nog wel tegenkomen. Het was een soort ontgroening voor de studenten met het thema jungle. Als studenten deden wij niet erg moeilijk en elke activiteit verliep vlotjes. Alleen de Finse studenten waren iets gekker dan ik dacht.
Deze dag werd natuurlijk afgesloten met je raad het al!!! Een feestje! Na 2 uur in de wachtrij, mochten ik eindelijk naar binnen, een deel van onze groep was al binnen en het andere deel stond nog te wachten. Ook van deze avond komen er nog een paar leuke foto's ;-).

De dag erna had ik vernomen dat het mogelijk was om het noorderlicht te zien op de skiheuvel in de stad. Vol enthousiasme gingen we met een groepje te heuvel op...(die was iets steiler verwacht!) Na ruim ander halfuur te hebben gezeten was daar uiteindelijk het moment! Het noorderlicht. De dag erna hebben we dit nogmaals gedaan. Dit keer na een groepsbarbecue in het bos. Eerst liedjes bij het kampvuur en vervolgens 1 van de mooiste natuurverschijnselen die er is op de wereld. Een topdag kun je wel zeggen.

Het weekend stond bij mij vooral in het teken van sport. Op de zaterdag ben ik met 3 andere studenten naar Helsinki gereisd om de finale van de Maple Bowl League te zien en onze vriend Spencer aan te moedigen. Het was een lange en vermoeiende dag, het as een mooie pot om te zien. Spijtig genoeg trok de tegenstander aan het langste eind, desondanks was de sfeer super. Veel fans + organisatie van evenement, waren blij dat er internationale studenten naar het evenement waren gekomen.
Op de zondag waren we nog naar SJK - FC Lathi gaan kijken. SJK leider in de hoogste divisie van het Finse voetbal, kom helaas niet winnen. 0-0.

Over een paar weken zal ik weer wat laten horen.
Maar het is een leuke stad, en ik zal nog veel leuke verhalen beleven.
Eerste volgende trip is komend weekend. Sint Petersburg here we come!!!

  • 16 September 2015 - 15:34

    Jamie Sletering :

    Marty!

    Verdomd jaloers dit zo te lezen! Naast al die feestjes en dat bier, heb je daar ook nog colleges?!

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Geniet er van en tot de volgende Sv Oase vergadering!

    Terveisiä,

    Jamie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Seinäjoki

Martijn

Een kort reisverslag over mijn tijd in Seinajoki, Finland.

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 3026

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 31 December 2015

4 maanden in het land van de duizend meren

Landen bezocht: